Svezou se čerpací stanice na Zelené vlně?
V úterý 8. října se v kongresovém centru Aquapalace hotelu v Praze sešli majitelé, provozovatelé i nájemci čerpacích stanic u osmého ročníku Kongresu čerpačka, jenž si dává za cíl řešit aktuální témata, která hýbou světem čerpacích stanic. Ani tentokrát tomu nebylo jinak, když se pod jménem „Čerpací stanice na zelené vlně?“ Kongres zaměřil zejména na snižování emisí a budoucnost alternativních paliv.
Po úvodním slovu organizátorů a Unipetrolu, zlatého partnera akce, se první přednášky ujal Petr Mára, známý youtuber, ambasador nových technologií a řidič elektrického vozu Tesla Model 3. Jeho přednáška byla příležitostí nahlédnout do světa elektromobility z pohledu uživatele vozu na baterii a potenciálního zákazníka čerpací stanice. I když Mára uznává, že trend elektrovozů se stále pohybuje na počátku trendové křivky, věří, že vzestup elektrické mobility bude i nadále pokračovat exponenciálním tempem. Majitelům čerpacích stanic proto radí zvážit investici do nabíjecí stanice i zamyslet se nad způsoby, jak nalákat budoucí elektromobilisty například na obsluhu i kvalitu nabízeného zboží. Dle něj totiž čerpací stanice budoucnosti sklidí úspěch zejména jako pohodlné čekárny pro dobíjející elektromobilisty.
Bude ale budoucnost elektromobility nezbytně závislá na dobíjení baterie? I touto otázkou se zabývala panelová diskuze „Paliva budoucnosti“, kterou moderoval vice prezident eMobility ve firmě Sygic Petr Füzek. Mezi panelisty nechyběl ani ředitel výzkumného centra UniCRE Jiří Hájek, který souhlasí s Márou, že nezastavitelný trend e-mobility svět čerpacích stanic zásadně změní. Dle jeho názoru to ale bude mít trochu jinou podobu.
„Půjdeme cestou uchovávání elektronu v té nejjednodušší formě - ve formě vodíkové molekuly. Vodíková molekula se skládá z elektronu a vodíkového protonu. Na palivovém článku dojde k jejímu rozdělení a elektron dodá energii na pohon vozidla,“ vysvětluje Hájek svůj pohled na budoucnost elektromobility spočívající ve vodíkovém palivovém článku.
„Vodík máme a věřím, že časem začneme vyrábět i dostatek vodíku z obnovitelných zdrojů. To co nám dneska chybí je distribuce a infrastruktura,“ doplnil Hájek a nastínil plány firmy Unipetrol pro zavedení vodíkové infrastruktury v ČR, počínajíc výstavbou dvou veřejných čerpacích stanic.
Diskuze krátce pohlédla i na pár jiných možností alternativních paliv, zejména LPG a CNG. Všichni panelisté se ale shodli, že tyto již vyzkoušené cesty nejspíš zůstanou ve stínu minulosti. Největší pozornost získaly vozy na baterii a vodíkový pohon. I když vznikly drobné neshody o nejvhodnějších aplikacích i scénáři pro dané technologie, v určitých věcech vznikl jasný konsenzus. Přechod z klasických paliv na ta alternativní bude postupný a bude vyžadovat spolupráci automobilek, výrobců energie, čerpacích stanic i vlády. Posun směrem k čisté mobilitě sice již začal, nicméně bude trvat ještě řadu let, než bude možné vidět významné změny.
Jedno je ale jasné- i když přesun k opravdu čisté mobilitě ještě nějaké roky potrvá, již dnes nastal čas pro čerpací stanice chytit zelenou vlnu.